講談社 野間記念館 講談社 野間記念館

文字サイズ

所蔵品 collection

講談社 野間記念館が所蔵する作品のご紹介
当館のコレクションは
大きくわけて3つに分類されます

野間コレクション 野間コレクション

日本近代美術史の
流れを俯瞰した野間コレクション

「野間コレクション」は、講談社の初代社長である野間清治が、大正 10年(1921)ころから、昭和13年(1938)に没するまでに収集した美術品を中核とします。横山大観をはじめとする近代日本画家の作品をはじめ、近代洋画、彫刻、陶磁器。さらに画家に直接依頼して収集された六千点にもおよぶ色紙群など、その内容はまさに、日本近代美術史の流れを俯瞰します。

The core of the Noma Japanese Art Collection is art collected by Seiji Noma, Kodansha's first president, from approximately 1921 until his death in 1938. The collection includes works by Taikan Yokoyama and other modern Japanese artists, modern Western paintings, sculpture, and ceramics. There are also 6,000 items of shikishi (decorated Japanese paper or silk used originally for artistic prose, etc.) received directly from the artists. The items in the collection present an overview of trends in the history of modern Japanese art.

  • 横山 大観《月明》 横山 大観《月明》 横山 大観
    《月明》
  • 土田 麦僊《春》 土田 麦僊《春》 土田 麦僊
    《春》
  • 中村 彝 《自画像》 中村 彝 《自画像》 中村 彝
    《自画像》
  • 山川 秀峰 《蛍》 山川 秀峰 《蛍》 山川 秀峰
    《蛍》
  • 荒木 十畝《黄昏》 荒木 十畝《黄昏》 荒木 十畝
    《黄昏》
  • 速水 御舟 《梅花馥郁》 速水 御舟 《梅花馥郁》 速水 御舟
    《梅花馥郁》
  • 松岡 映丘 《池田の宿》 松岡 映丘 《池田の宿》 松岡 映丘
    《池田の宿》
  • 木村 武山
    《光明皇后》
  • 野間記念館が誇る六千点におよぶ色紙群 野間記念館が誇る六千点におよぶ色紙群
  • 横山 大観《月明》 横山 大観《月明》 横山 大観《月明》
  • 土田 麦僊《春》 土田 麦僊《春》 土田 麦僊《春》
  • 中村 彝 《自画像》 中村 彝 《自画像》 中村 彝 《自画像》
  • 山川 秀峰 《蛍》 山川 秀峰 《蛍》 山川 秀峰 《蛍》
  • 荒木 十畝《黄昏》 荒木 十畝《黄昏》 荒木 十畝《黄昏》
  • 速水 御舟 《梅花馥郁》 速水 御舟 《梅花馥郁》 速水 御舟 《梅花馥郁》
  • 松岡 映丘 《池田の宿》 松岡 映丘 《池田の宿》 松岡 映丘 《池田の宿》
  • 木村 武山 《光明皇后》 木村 武山 《光明皇后》 木村 武山 《光明皇后》
  • 野間記念館が誇る六千点におよぶ色紙群 野間記念館が誇る六千点におよぶ色紙群
出版文化資料 出版文化資料

戦前の雑誌の原画、付録やポスターなど
多彩な出版文化コレクション

「明治42年(1909)大日本雄弁会(講談社の前名)の創立以来、講談社とその周辺には、多くの「出版文化資料」が蓄積されてきました。それらは、戦前の雑誌に掲載された表紙絵、口絵、挿絵の原画や、絵本の原画などを中心とし、当時の雑誌や付録、また雑誌や書籍の宣伝に使用されたポスターなど、多彩な内容となっています。

Since the founding of Dai-Nippon Yubenkai (the company's former name) in 1909, Kodansha and its associates have accumulated many materials related to the publishing industry, which provide a rich diversity to the collection. These are primarily the original artwork for prewar magazine covers, frontispieces, illustrations, and the original artwork for picture books.
There are also period magazines and supplements, as well as posters used to advertise magazines and books.

  • 須藤 重《安寿姫と厨子王丸》 須藤 重《安寿姫と厨子王丸》 須藤 重
    《安寿姫と厨子王丸》
     
  • 尾竹 国観《かちかち山》 尾竹 国観《かちかち山》 尾竹 国観
    《かちかち山》
     
  • ポスター《九大雑誌》 ポスター《九大雑誌》 ポスター
    《九大雑誌》
     
  • 少年倶楽部/付録《世界一高いエンパイヤ・ビルデングの大模型》 少年倶楽部/付録《世界一高いエンパイヤ・ビルデングの大模型》 少年倶楽部/付録
    《世界一高いエンパイヤ・
    ビルデングの大模型》
  • 須藤 重《安寿姫と厨子王丸》 須藤 重《安寿姫と厨子王丸》 須藤 重《安寿姫と厨子王丸》
  • 尾竹 国観《かちかち山》 尾竹 国観《かちかち山》 尾竹 国観《かちかち山》
  • ポスター《九大雑誌》 ポスター《九大雑誌》 ポスター《九大雑誌》
  • 少年倶楽部/付録《世界一高いエンパイヤ・ビルデングの大模型》 少年倶楽部/付録《世界一高いエンパイヤ・ビルデングの大模型》 少年倶楽部/付録
    《世界一高いエンパイヤ・ビルデングの大模型》
村上豊 作品群 村上豊 作品群

溢れる詩情が見るものの心を奪う
村上豊の作品

挿絵、書籍の装幀、絵本の原画など、多方面で活動する画家、村上豊。講談社の雑誌『小説現代』では、創刊以来、表紙絵などの原画を担当。墨彩を中心とした作品制作にも精力的に取り組み、平成10年(1998)には菊池寛賞を受賞。その多彩な画風、筆致、そして溢れる詩情は、見るものの心を奪います。

Yutaka Murakami is active in a wide range of media, producing the original artwork for illustrations, publications, and picture books. He has been responsible for the cover art and illustration for the Kodansha magazine Shosetsu Gendai from its launch. He has also been deeply involved with creating works of art, primarily bokusai (india ink painting with color), and won the Kikuchi Kan Award in 1998. His diversity of painting style, brushwork, and abundant poeticism is captivating.

  • 村上 豊《群妓図》 村上 豊《群妓図》 村上 豊
    《群妓図》
  • 村上 豊《へんなものたち》 村上 豊《へんなものたち》 村上 豊
    《へんなものたち》
  • 村上 豊《月に遊ぶ》 村上 豊《月に遊ぶ》 村上 豊
    《月に遊ぶ》
  • 村上 豊《若菜つむ》 村上 豊《若菜つむ》 村上 豊
    《若菜つむ》
  • 村上 豊《群妓図》 村上 豊《群妓図》 村上 豊《群妓図》
  • 村上 豊《へんなものたち》 村上 豊《へんなものたち》 村上 豊《へんなものたち》
  • 村上 豊《月に遊ぶ》 村上 豊《月に遊ぶ》 村上 豊《月に遊ぶ》
  • 村上 豊《若菜つむ》 村上 豊《若菜つむ》 村上 豊《若菜つむ》

Page Top